המוזיאון כמותג והעיר כצרכן. המלחמה על גוגנהיים הלסינקי ומיתוג הלובר של אבו דאבי

גוגנהיים הלסינקי

מה שהחל כאחת מתחרויות האדריכלים הגדולות אי פעם (עם 1715 הגשות), לקומפלקס תרבות ענק עבור מוסד בעל שם עולמי, עם תקציב של מיליונים על חוף העיר הלסינקי, וסימן הזדמנות נדירה לגילוי הסטארכיטקט הבא וסגנון אדריכלי חדש, ולשנות את קו הרקיע של העיר לתמיד, הסתיים באופן מאד לא צפוי.

בעוד תאריך הגשת ההצעות התקרב, תחרות מקבילה הושקה כתשובה לביקורת העזה שהתעוררה סביב הפרויקט שכונה פרויקט יוהרה מוטעה, ומכירת העיר הלסינקי לטובת מותג אמריקאי. התחרות המתחרה  Next Helsinki, שהושקה על ידי ארגוני אמנות עצמאיים נועדה "למשוך רעיונות חדשניים אודות האופן שבו יש לענות על הצרכים התרבותיים, המרחביים והסביבתיים של העיר", והייתה רק עוד שלב בביקורת העזה כנגד הפרויקט של גוגנהיים שהחל להתגלגל לפני 3 שנים. ההצעה הגיעה עם תג מחיר של 130 מיליון אירו, ועוד 30 מיליון ברישיון להפעלת מותג גוגנהיים.

הלסינקי מתמודדת עם תחרות עזה מבירות התרבות שסביבה, מה- Moderna Museet בשטוקהולם, למוזיאון אסטרופ באוסלו, מוזיאון לואיזיאנה בדנמרק ומוזיאון ההרמיטאז' המפורסם בסט פטרסבורג. קולות רבים בעיר קוראים לקידום הלסינקי כבירה תרבותית אזורית, ותולים תקוות במותג גוגנהיים המקומי לעשות את העבודה.

בכל העולם, ערים מנסות כבר שנים לשחזר את מה שמכונה "אפקט בילבאו", עיר תעשייה אפורה בצפון ספרד שהקמת מוזיאון גוגנהיים, בתכנונו של פרנק גריי, הביאה למהפך אדיר ושם את העיר הדועכת על המפה העולמית, ולפריחה מחודשת. עשרות ערים מחזרות אחר גוגנהיים בניסיון להיות היעד הבא בו יוקם מוזיאון של הרשת, בתקווה לאפקט שליווה את פתיחת גוגנהיים בילבאו. רוב הערים הללו לא הצליחו במשימה. סניפי גוגנהיים בלאס וגאס, ברלין, זלצבורג, ויליניוס, גואדלחארה, וריו דה ז'ניירו, כולם בוטלו או נסגרו.

רבות מהערים לא הבינו כי אימוץ מותג גוגנהיים כולל חבילה גדולה יחד איתו. הדיון סביב השאלה האם להכניס את המותג הנוצץ להלסינקי הפך למרכז של דיון פוליטי לאומי, ובעוד שהשמרנים מקדמים אותו, מתנגדים לו נמרצות הסוציאל דמוקרטים והשמאל. ביוני 2015 צפוי להתפרס הזוכה בתחרות לתכנון המוזיאון.

גוגנהיים אבו דאבי בעיצוב פרנק גריי

גוגנהיים אבו דאבי בעיצוב פרנק גריי

שלא כמו הלסינקי, יש ערים שכלל לא מתמודדות עם דיון מסוג זה. בשנת 2017 יפתח באבו דאבי סניף גוגנהיים הגדול בעולם, שגם הוא, כמו המוזיאון בבילבאו, מתוכנן על ידי פרנק גריי, על אי מלאכותי בגודל 27 קמ"ר בשם סאאדיאט (saadiyat) שיהווה מרכז לתרבות ואמנות, מוזיאונים ואולמות מופעים, לצד מגורים, מסחר ופנאי. בצמוד למוזיאון הגוגנהיים, וכבר בשנה הבאה, יפתח על האי גם סניף של לובר אבו דאבי, בתכנון ז'אן נובל.

מיתוג המוזיאון החדש נמסר למשרד העיצוב הצרפתי Studio Philippe Apeloig, שהחל את תהליך המיתוג מבחירת הגופן (פונט) שילווה את המוזיאון, וישקף את הרב תרבותיות של המקום. חברת העיצוב בחרה לעצב מחדש גופן קיים בשם Frutiger LT Pro ועבור השפה ערבית פותח גופן חדש על ידי המעצב הלבנוני קריסטיאן סרקיס, שפיתח את גופן LAD Arabic.

בעיצוב הלוגו של המוזיאון בחרה חברת המיתוג להתייחס למימד הרוחני של המבנה. האור החודר לבניין היה נקודת המוצא, והאתגר היה לעורר בלוגו את הלובן המיסתורי של המבנה הייחודי, ולקחת בחשבון את הטמפרטורות הגבוהות של המקום. העיצוב השטוח מרמז באבסטרקטיות על אופקיות הארכיטקטורה שעל שפת הים, ואילו החיתוכים הישרים יוצרים מערכת רווחים בעוביים שונים, הנמשכים לכיוונים שונים, ומגלמים לא רק את הקשרים הדינמיים בין תרבויות העולם, אלא גם יוצרים צורות קינטיות של אור.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

מאמרים קשורים: הלסינקי דוחה את ההצעה לבניית מוזיאון גוגנהיים בעיר | הלסינקי- בירת העיצוב העולמית 2012 | מוזיאון התרבות, ההיסטוריה והחברה הפלסטינית | המוזיאון החדש של תל אביב | מיתוג בילבאו: הרבה יותר מגוגנהיים

מודעות פרסומת


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s